Online MLM

Lúgosító kávé

MLM hálózatépítés őszintén

DXN kávé

Pozitív Változás az ÉLETben

Honvéd Férfikar

2008. január 26. szombat

Egyedülálló repertoár, különleges hangzás Kelet és Nyugat között

Get the Flash Player to see the wordTube Media Player.

A budapesti Honvéd Férfikar – Magyarország egyetlen hivatásos férfikórusa – Európa-szerte, de a nagyvilágban is csaknem egyedülálló különlegességgel bír. Hangzásában ugyanis összegződik az orosz kórusok hangterjedelme
azzal a kivételes emocionális érzékenységgel és kifejezőerővel, amely a közép-európai kultúra legmélyebb sajátossága. A férfikar 1949-ben született a magyar zenekultúra, énekesi hagyományok ápolására és gazdagítására. A ma 43 fős kórust művészi nyitottsága, tehetséggondozói képessége és szakmai színvonala Európa kiemelkedő kórusainak sorába emeli. A drámai erő, a hatalmas hangok, a sötét tónusú basszusok mellett a lágyság, rugalmasság és virtuozitás valóban Kelet és Nyugat hagyományainak ötvözését jelentik.

A kórus művészi színvonalát mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy Bartók nagylemeze és Liszt Psalms és Requiem lemeze elnyerte a Párizsi Charles Cross Hanglemez Akadémia Nagydíját.

Működése során a kórus a zeneirodalom minden műfaját, korszakát és stílusirányzatát megismerte. Ez a színgazdagság teszi lehetővé, hogy a gregoriántól a kortárs zenéig, az orosz pravoszláv kórusoktól az operán át a jazzig szinte minden műfaj és stílus szerepeljen a repertoárján.

Egyedülálló repertoár

A Honvéd Férfikar műsorán tartja a teljes férfikari kórusirodalom legnagyobb részét, beleértve az a cappella és zongorakíséretes műveket, operarészleteket, teljes operákat és oratóriumokat, operett részleteket, valamint számos átiratot.

Emellett olyan darabokat is megszólaltat, amelyek igen ritkán vagy egyáltalán nem hangzanak el a világ hangversenytermeiben. Ilyen például Brahms Rinaldo kantáta-ja, amelyet nehézsége miatt ritkán játszanak; Wagner alig ismert remekműve, Az apostolok szeretetvacsorája; Kurt Weill megrázó Berlini requiem-je, vagy Liszt nemrég felfedezett A négy elem című műve, amely a Les Préludes-nek eddig csak Liszt leveleiből ismert kórus-előzménye, s amelyről mindeddig azt hitték, hogy elveszett. E Liszt-kantátát a Honvéd Férfikar világpremierként szólaltatta meg 1996-ban. Ugyanakkor a férfikar és a big band különleges találkozásaként repertoárra került Duke Ellington páratlan Sacred Concert-je is. De a Honvéd Férfikar nélkül ma már szinte elképzelhetetlen Liszt Faust-szimfóniá-ja, Berlioz Faust elkárhozása éppúgy, mint Stravinsky Oedipus Rex-e, Shostakovich Babi Jar szimfóniá-ja, vagy Cherubini Requiem-je csakúgy, mint sok más alkotás az oratorikus irodalom standardjeiből.

Verdi, Wagner számos operájában szerepel kiemelt férfikari jelenet, de az operairodalomban általában is sok a férfikari részlet. Ezek a Honvéd Férfikarnak nemcsak a koncertrepertoárját gazdagítják, hanem számos színpadi előadás emlékét is őrzik Budapesten, Ausztriában, Németországban, Egyiptomban és másutt. A velencei Grand Teatro la Fenice Lohengrin produkciójában például olyan sikerrel működött közre a kórus, hogy a színház intendaturája egy önálló kóruskoncertre kérte fel a férfikart.

S a legújabb: 2005-ben Budapesten, a Művészetek Palotájában a Honvéd Férfikar tagjai szerepeltek Weber A bűvös vadász című operájának előadásain.

A magyar vokális irodalom kivételesen gazdag. Erkel, Liszt, Bartók, Kodály és kortársaik műveivel a kórus hatalmas sikert aratott még olyan országokban is, mint Mexikó, India vagy Szíria. Komoly szakmai és közönség visszhangra lelt a magyar zenekultúrát reprezentáló Cantus Hungarorum történeti összeállítás is.

Szinte megalakulása pillanatától egyik fő törekvéseként a Honvéd Férfikar a legjelentősebb magyar kortárs szerzőket igyekezett megnyerni új kórusművek komponálására. A legújabbak között így született Tolcsvay László Testamentom-ja, vagy Vajda János rendkívül szellemes oratórikus scherzója, a Szent Péter meg a zsoldosok (Hans Sachs nyomán), melyek a közönség számára is élményadó, ötletgazdag és populáris darabok.

Még különlegesebbé teszi a Honvéd Férfikar repertoárját, hogy tagjainak többsége szólista feladatokra is képes. Olyannyira, hogy a mai magyar operaszínpadokon éneklő férfi magánénekesek csaknem mindegyike a Honvéd Férfikarban kezdte pályáját. Így nem véletlen, hogy a kórus a legkülönbözőbb összetételű műsorokkal képes közönség elé lépni, akár 3-5 fős, vagy 6-12 létszámú kamara formációban, illetve 20-30-40 énekessel. Ez a létszám igény szerint bővíthető a legjobb hivatásos együttesek tagjaival. A különböző műsor-összeállításban szólistákat is adhat a férfikar. E rugalmasság eredményeképpen a Honvéd Férfikar bármilyen hangszeres együttessel, kamarazenekarral, jazz trióval, big band-del, cigányzenekarral társulhat. Reneszánsz zene, barokk operák, népi műsor, popátiratok – bármi megszólalhat a kórus előadásában.

Kucsszó: ,

Kapcsolódó videó

 

Írja meg véleményét

Kizárólag belépett felhasználóink véleményére számítunk.


Videó ajánló: (új videók)